Symphonic Hall - Udvidelsen af Musikhuset indvies - C.F. Møller. Photo: Julian Weyer
8.11.2007

Udvidelsen af Musikhuset indvies

Musikhuset Aarhus indvier torsdag den 8. november officielt sin 17.000 kvadratmeter store udvidelse, der er tegnet af Arkitektfirmaet C. F. Møller. Arkitekt Mads Møller holder tale ved indvielsen. Læs talen her.
Symfonisk Sal set fra scenen - Udvidelsen af Musikhuset indvies - C.F. Møller. Photo: Julian Weyer
Symfonisk Sal, sidebalkonerne - Udvidelsen af Musikhuset indvies - C.F. Møller. Photo: Julian Weyer
Deres Majestæt og ærede gæster Det er med stor respekt og varsomhed, at vi som arkitekter har nærmet os denne opgave. Musikhuset Aarhus er stedet, hvor mange har haft uforglemmelige oplevelser i et godt hus, hvor arkitekturen er skabt af arkitektfirmaet Kjær & Richter. Byggeriet hører til de mest markante i Danmark. Vi har tilstræbt at bevare husets arkitektoniske integritet, men Musikhuset skal fortsat opfattes som et hele. De to bygninger fremstår som et udsnit af et lille stykke by med gader, torve og pladser, hvor der spilles musik og teater, og hvor vi alle kan vandre rundt og opleve kunsten, stemningen og cafélivet, og hvor de studerende fra Musikkonservatoriet som "byens" beboere giver "gaderne" både liv og dynamik. Husets seks sale er "byens" udadvendte rum, der giver puls, oplevelse og stemning for både børn, unge og voksne. I det oprindelige program havde man bl.a. et ønske om, at det nye hus skulle afspejle en kontrapunktisk arkitektur og et nutidigt byggeri. Vi har således skabt en arkitektur med en stor, favnende glas- og kobberfacade omkring to store, gule teglmassiver indeholdende symfonisk sal og rytmisk sal. Kobberfacaderne er brudt af den gule tegl. Vi har hermed opnået en visuel samhørighed mellem nyt og gammelt. I vores planstruktur har vi placeret de fire sale - symfoni - rytmik - kammermusik - teatret Filuren - så tæt på hovedfoyeren som muligt. Vi har derfor udformet et glasoverdækket gadestrøg, der forbinder salene med hovedindgang, garderobe og restaurant. Der er naturligvis mange områder i dette store, nye hus, der er værd at omtale. Men vi må indrømme, at dette rum, vi sidder i, har fyldt meget hos hele projektgruppen. Vi ønskede fra starten, at det skulle være et rum, der afspejler en nordisk arkitektur: Som det fremgår et lyst, intimt og varmt rum, hvor navnlig de lyse træsorter sætter deres præg. Det er et rum, der indeholder den nordiske afklarethed og enkelthed og en vis karskhed. Karskheden og afklaretheden fremstår i særdeleshed i de akustisk udformede, malede betonvægge. Varmen udstråles i asketræet og den mørke, røde farve i de fleksible, akustiske paneler. Det store, sorte loft er himlen, den rumlige uendelighed. Det er godt nu her at mærke intimiteten i dette musikkens rum, hvor allerede akustikken har fået meget stor anerkendelse. Vi håber, at rummet må danne en smuk ramme omkring de kommende store musikoplevelser. Jeg skal hilse og sige fra akustikerne, ingeniørerne og arkitekterne og i særdeleshed totalentreprenøren, at det ikke har været nogen nem byggeplads her midt i Århus, og at det samtidigt er en utroligt kompliceret om- og nybygning, der indeholder mange forskelligartede funktioner. Man kan i dag glædeligt konstatere, at det er lykkedes for entreprenør A. Enggaard under afdelingschef Peter Thorsgaards ledelse at gennemføre denne meget vanskelige byggesag inden for de aftalte tidsrammer og økonomi. Det er som nævnt et byggeri, der har fyldt meget hos os i et langt stykke tid, og det har hos os i særdeleshed været min kompagnon Klaus Toustrup, der har holdt sammen på både arkitekturen og den komplekse planlægning. Det er ligeledes lykkedes at få integreret kunsten i arkitekturen. Ingvar Cronhammars grænseoverskridende, kunstneriske bearbejdning i foyerområdet og passagen mellem bygningerne har løftet disse rum, så de fremtræder med deres helt egen karakter med stærke, overraskende og poetiske oplevelser. Iben Vest har i Kammermusiksalen arbejdet med smukke, kunstnerisk inspirerede notationer. Vi er ofte blevet spurgt: Hvad er det for en stil, en arkitektur, I her arbejder med. Er den tidstypisk, international eller tilpasset den danske tradition? Jeg vil gerne lægge mig tæt op ad, hvorledes Poul Henningsen definerede den danske evne til at bearbejde internationale strømninger ved at "låne" fra andre lande og forbedre det, gøre det nordisk. Han udtalte sidst i 30'erne: "Vi har vores statsreligion fra Palæstina, bearbejdet af tyskeren Luther. Vores politiske system er fra England. Pigernes mode er skåret efter fransk mønster. Vores kultur er international, det har den altid været. Der findes ikke dansk stil, men kun genfortælling." Der skal ikke herske tvivl om, at det har været dejligt at arbejde med denne genfortælling, og det er vores håb, at ansatte, brugere og gæster vil tage dette sted til sig. På vegne af entreprenørfirmaet A. Enggaard, ingeniørfirmaerne Søren Jensen, COWI og Artec og Arkitektfirmaet C. F. Møller vil jeg således ønske Århus by og Danmark tillykke med dette hus. At dette byggeri er blevet gennemført, skyldes bygherrestyregruppens målrettede indsats, hvor de to musikhusdirektører Hans Hansen og Henrik Hjorth har trukket et stort læs i en konstant brydning og afvejning af mål og krav. En særlig tak til Musikhusets projektchef Katarina Nyborg, der med sin energi og sit engagement og åbenhed over for faglig dialog har medvirket til, at vi har nået målet. Samtidig vil vi takke for et storartet samarbejde med Århus Kommune, Musikhuset Aarhus, Århus Symfoniorkester, Det Jyske Musikkonservatorium, teatret Filuren, Den jyske Opera m.fl. Et stort tillykke!

Press

 
Show more news