Inspireret af den historiske skala og det etapevis opbyggede kompleks omkring en gårdsplads, er fire nye fløje med samme dybde og forskellige orienteringer placeret rundt om gården. De nye fløje skråner indad på langsiderne og forbindes med hinanden, så integrationen i de historiske omgivelser og dagslystilgangen for naboer og gårdhave optimeres.
Bymæssigt landmark
Den resulterende R-form dannet af fløjene roteret rundt om gården refererer til både karré- og stangtypologien som findes i de omkringliggende byblokke, som en historisk-kontekstuel, men også selvstændig nyfortolkning af den oprindelige store barokform. Den eneste bevarede udvendige barokfacade bliver integreret i den nye bygning sammen med den historiske hvælvede kælder og den buede port til hovedgården. De skrå overetager med skyggende solcelle-lameller og transparente gavlflader danner et urbant landmark som reaktion på det omgivende taglandskab. Stueetagen er en semi-offentlig, permeabel struktur med cafe-, konference-, butiks- og udstillingsarealer fungerer som danner bindeled til byen, hvor medarbejdere og forbipasserende mødes, og er udformet som en rumlig hvælvet struktur af betonbuer beklædt med genbrugsmursten fra den eksisterende bygning. De øverste etager er designet som en let og rationel træ-hybrid struktur og kan bruges fleksibelt til forskellige kontorindretninger, herunder både flerbruger og single-tenant scenarier.
Centralt atrium som fordelings- og kommunikationshub
Det centrale rum, der skabes ved fløjenes rotation, er dækket af glastag og fungerer som et indvendigt atrium, hvor materialer og komponenter fra den eksisterende bygning genbruges og blotlægges. En kaskade af trapper forbinder stueetagen med de øverste etager og giver adgang til de enkelte kontorenheder. Dette atrium er som et 'hjerterum' en central kommunikationshub for uformel udveksling og møder, og fremmer en åben netværkskultur.