Tårnhøje ambitioner for unge-inddragelse og særlig forståelse for genbrug og bæredygtighed fik to rådgiverteams videre fra prækvalifikation til vindere af konkurrencen om at udvikle og tegne nye koncepter for gadeidrætsfaciliteter i syv kommuner i Danmark. Målet er at skabe flere inkluderende gadeidrætsfællesskaber for børn og unge over hele landet. Vinderne skal i samarbejde med GAME og udvalgte kommuner etablere syv udendørs gadeidrætsfaciliteter, som lokale børn og unge skal indtage som mødested.
Det ene vinderteam har Studio Kondens som totalrådgiver og C.F. Møller Architects som landskabsarkitekt.
- Det glæder os meget, at være med i dette arbejde, som passer perfekt til C.F. Møller med en ambition om at arbejde demokratisk og gøre en forskel for de unge og skabe udfoldelsesmuligheder for fællesskaber, der både understøtter mental og fysisk trivsel, siger Jens Rex, chef for Landscape & Urbanisme hos C.F. Møller Architects.
Udvikling og aktivering af de nye gadeidrætsfaciliteter i GAME er støttet af Nordea-fonden og løber over fem år. Formålet er at understøtte og udbrede gadeidrætten i Danmark samt udvikle fremtidens mødestedet for unge og gadeidrættens fællesskaber. De nye faciliteter kaldes Street Hubs og trækker på gadeidrættens skabertrang og GAME’s erfaringer med at inddrage børn og unge. Første kommune, der starter udviklingen af et Street Hub, er Faaborg-Midtfyn sammen med rådgiverteamet med C.F. Møller Architects:
– I Faaborg-Midtfyn glæder vi os til at komme i gang med projektet sammen med børn og unge. Vi har nu fået nogle rådgivere, som virkelig kan inddrage børn og unge, og få dem med til at skabe spændende rammer og fællesskaber omkring gadeidræt i Ringe. Jeg glæder mig over at vi kan give vores børn og unge sådanne muligheder på Midtfyn, siger Anne Møllegaard Mortensen, formand Kultur- og Lokalsamfundsudvalget i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Inddragelse en del af krav til arkitekter
Inddragelse af unge er bygget ind i alle projektets faser og derfor har GAME udbudt en arkitektkonkurrence, hvor kravene ikke er færdige ideer og modeller, men derimod bud på innovativ inddragelse. Efter en prækvalificering gav en række arkitektvirksomheder bud på opgaven med inddragelse, skalerbarhed og bæredygtighed som de vigtigste krav. Bedømmelseskomiteen, bestående af to kommuner, GAME, en fagdommer, ungerepræsentanter, frivillige og gadeidrætseksperter har valgt vinderne af konkurrencen.
– Vi har valgt to rådgivere, der har demonstreret en enestående evne til at kombinere gadekultur og bæredygtighed på innovative måder. Ved at inddrage unge, lokale gadeidrætsmiljøer og foreninger i designprocessen og skabe rum, der afspejler deres behov og ønsker, vil vi kunne skabe varige fællesskaber og både social, økonomiske og klimatisk bæredygtighed, siger Rasmus Ziegler Hansen, der er leder af GAME’s program MEREGADE.
De to første Street Hubs skal være i hhv. Ringe i Faaborg-Midtfyn Kommune samt Københavns Kommune.
De to vinderteams:
Totalrådgiver: Kondens
Landskab: C.F. Møller Architects
Ingeniør: Viborg Ingeniørerne A/S
Parkour: Moumen Machlah Aarhusparkour
Skate: Anne Eggebrecht - Den handlemodige facilitator Skateducate Handlemod
Event & DIY: Sebastian Byrsting Aarhus Volume
Visualiseringer: Kondens
Arki Lab og Reværk med partnere
Om GAME
GAME arbejder for social forandring gennem ungdomsledet gadeidræt og kultur i Afrika, Europa og Mellemøsten.
GAME uddanner ungdomsledere som instruktører og rollemodeller inden for gadeidræt og civilt engagement. GAME etablerer innovative faciliteter og støtter gadeidræts- og kulturfællesskaber og iværksættere.
GAME er en top 120-ngo med næsten 20 års erfaring med at sænke barrieren til gadeidrættens og kulturens positive sociale fællesskaber. Sammen med ligesindede partnere giver GAME børn og unge fra udsatte områder og flygtninge mulighed for at styrke sig.
GAME blev grundlagt af Martin Schultz, George M. Goldsmith og Simon Prahm i 2002.
Street Hub Ringe
GAME